Måndag

Det har precis varit måndag. Den tog dock slut för 63 minuter sedan. Men denna måndag har varit bra!
Förmiddagen spenderades tillsammans med Sara och matteplugg.. Men lite pyssel lyckades snyga sig in där i pausen. Sen gick jag hem och Danni och Christoffer kom på besök så vi har fixat och bakat massa. Kvällen slutade med lite film i soffan.

Så det har varit en väldigt trevlig dag och kväll, bortsett från att herrn i huset har åkt till Härnösand. 

Men nog om det. Jag vill ge lite julklappstips här mitt i allt. Jag tycker om att ge bort saker. 
När man hittar någonting som verkligen får en att tänka på en person, då är det roligt att gå ge bort det.
Men jag tror att många julklappar lätt blir bara för att man ska ge någonting till alla. Jag har fått mycket under mitt liv som jag verkligen inte behöver. Jag har även givit bort massa saker bara för att.. Jag har bestämt mig för att sluta med det. Jag vill ge saker som faktiskt betyder nått eller som behövs.
Jag vill inte ha massa saker jag aldrig kommer använda och jag hoppas det finns andra som känner så. Då är det bättre att lägga pengarna på annat :)

Någonting jag skulle uppskatta om man nu måste ge någonting är Unicefs gåvoshop. Där köper man något som någon kommer uppskatta där det verkligen behövs. Detta är vad mina julklappar bestod av förra året. Jag hoppas det gillades av några i alla fall. Det finns säkert många fler sådana saker man kan köpa.

Second hand! Tradera! Loppis! Blocket! Det är också bra! Återanvänd :)

Eller så kan vi överkonsumera! Varför inte?! Att shoppa gör väl alla lyckliga? Vi behöver ju så mycket! Speciellt saker som gör oss till bättre människor! Snyggare! Smalare! Gladare! Lyckligare!
..Eller det är väl kanske vad reklamen säger..
Är vi inte tillräcklig som vi är? Är jag inte komplett utan alla grejer?

För länge sedan länkade Råsa Story of Stuff men jag glömde bort den, sen hittade jag länken för någon vecka sen.. Rekomenderar verkligen att ta sig tid att kika på den. Tänkvärd! Jag är inte lika sugen på att köpa en ny dator faktiskt längre. Kika även på de andra Story off.. Väldigt bra!!

Jag kommer inte bidra så mycket till "the golden arrow" denna jul faktiskt. Inte så mycket över huvud taget. Att konsumera får mig inte att må bättre på något sätt. Jag mår bra ändå!

Ja.. också sitter jag här och skriver på min MacBook Pro och har min iPhone bredvid mig.. iPaden ligger inom räckhåll.. Jag har så mycket prylar att jag knappt har plats för dem. Så visst! Så är det, men jag ska i alla fall försöka tänka mer kring sakerna jag köper! Jag har rensat mycket och skänkt bort mängder nu när jag flyttade och det är fantastiskt skönt! Men jag har mycket rat ändå.. Så jag ska försöka att inte samla på mig något mer..

Har du några tankar/synpunkter?
Dela gärna med dig av de :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0