Glass!


4 portioner
200 g krusbär
1 dl strösocker
1 msk vatten
1 äggvita
3/4 dl florsocker
1 dl vispgrädde
Häll krusbär, socker och vatten i en kastrull. Koka tills krusbären mjuknat. Mosa bären genom sikt. Låt det sedan stå och kallna.
Vispa vitan till hårt skum och vispa grädden (separat!). Rör ner florsockret. Vänd ner bärmoset och grädden. Frys.
Ett mycket enkelt och bra glassrecept!
4 portioner

200 g krusbär
1 dl strösocker
1 msk vatten
1 äggvita
3/4 dl florsocker
1 dl vispgrädde

Häll krusbär, socker och vatten i en kastrull. Koka tills krusbären mjuknat. Mosa bären genom sikt. Låt det sedan stå och kallna.
Vispa vitan till hårt skum och vispa grädden (separat!). Rör ner florsockret. Vänd ner bärmoset och grädden. Frys.

(Recept hämtat från ICAkuriren)

Jag tror säkert att det fungerar bra att använda andra bär istället får krusbär. Jag ska prova göra på rödvinbär också.. Men de har fryst ihop till en stor klump så det är svårt att ta bara lite av det..
Första gången jag gjorde denna glass hade jag ingen grädde i och jag bytte ut strösockret mot stevia. Det kanske man inte ska göra då det smakade lite sötningsmedel :/
(Det är ett helt naturligt sötningsmedel från växten med samma namn)
Eftersom jag inte hade någon grädde då så blev den lite mer sorbetaktig och det funkade också! Men Agnes tyckte den blev lite sur. Jag och Pether tyckte den var okej! Men i fortsättningen ska jag ha grädde i då den blev lite mildare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0