Tyg eller inte?

Jag som är lite sådär.. Du vet.. Vill värna om miljö och hälsa. Inte slösa på naturens resurser för mycket, äta så mycket eko och bra man kan (har råd med)..

Så nu har jag tänkt lite på detta med tygblöjor. Jag har länge gillat idéen! Har haft barn på förskolor som haft det och jag tycker det verkar typ lika smidigt som vanliga blöjor. Dock har vi ingen tvättmaskin hemma, men det kan ju vara något att skaffa sig, fast det beror ju på om och var vi flyttar. Det verkar ju bli lite skonsammare för plånboken också.. Vi har köpt två olika märken bara för att se hur de verkar. Vi har ju inga barn att testa dem på men man kan ju i alla fall känna om de verkar sjukt klumpiga eller smidiga. Sen får vi se hur vi gör.

Har hört om kemiska brännskador på små barn som kommer från blöjorna de använder för att de innehåller så mycket kemikalier och skit.. Och det låter ju INTE bra!

Vad tycker du om tygblöjor? Vad tycker du om vanliga blöjor? Erfarenheter?

Denna verkar ju väldigt tunn och smidig! Saknas ett ilägg bara som ska samla upp kisset.. Men det behöver vi ju inte än. Man kan ändra storlek på den så barnet ska kunna ha den typ från födsel tills det är dags att sluta med blöja. Och det verkar fungera smidigt! 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Det ena utesluter inte det andra! Använd "vanliga" blöjor första veckorna, för då är det så mycket nytt. Byt sen till tygblöjor. Men det är praktiskt att varva med vanliga blöjor exempelvis vid resor, lång utevistelse m.m. En del säger att tygblöjor också slösar på miljön för att man tvättar så ofta. Vi har aldrig tvättat tygblöjor i extra maskin, utan helt enkelt slängt in med resten som ska tvättas i samma temperatur :) En annan miljöaspekt är att tygblöjorna oftast går att använda på flera barn dessutom!

Svar: Jo. Har väl tänkt isf som du säger att ändå använda vanliga ibland när man är borta/ute eller så (och första veckorna för de ska tydligen vara svårt att få rent i början). Och man kan ju som du säger slänga dem i samma maskin som övrig tvätt, precis som man gör med kissiga kläder antar jag :) Så länge de inte luktar konstigt lär det ju vara lugnt! :P Men vi får väl se hur det blir. Kanske inte är aktuellt om vi inte har en egen tvättmaskin.. Det känns ju lite bökigt. Men vill nog använda tyg! Och går de att använda till fler barn är det ju ännu bättre! Tack Ellinor :)
Elin

2012-11-01 @ 16:34:53
URL: http://www.homeriver.se
Postat av: sarapara

jag röstar nej, jag gillar inte tygblöjor :P

Svar: Hehe :P Blir nog både och så när du kommer och ska byta får jag se till att ha vanliga blöjor ;)
Elin

2012-11-09 @ 21:26:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0