Förändring.

Det är skönt ibland att ha kommit till insikt. Att börja förstå att det kanske inte är hela världen det är fel på.. Utan att det snarare handlar om hur jag förhåller mig till den och hur jag ser på min omvärld. Ibland handlar det mer om att jobba med sig själv och förstå sina känslor och sitt synsätt. Det är såklart inte alltid det räcker. Man ska ju absolut inte beskylla sig själv om världen runt omkring en är mörk och hemsk. Men ibland..

Jag försöker.. Jag vill först ta saker med mig själv.. försöka komma fram till vad det är som gör att jag känner som jag känner.. Varför jag reagerar på sättet jag reagerar.. Är det jag som måste lära mig att hantera detta? Eller är det något annat som står utanför mig själv som måste ändras.

Jag anser att jag kommit långt med mig själv de senaste åren, men det finns ju alltid massa kvar. Jag tror inte man blir helt klar med det. Ibland är man irrationell och impulsiv.. Ibland överreagerar man och ibland bryr man sig inte om sånt man borde.

Jag har lärt mig leva med vissa saker. Acceptera sånt man inte borde acceptera i vissa fall.. Inte förlåtit sånt man kanske borde kunnat lösa. Men jag har även lärt mig hantera mig själv. Förstå varför jag agerar och känner som jag gör. Det för mig är en stor vinst. Och det hjälper mig att se på saker och ting mer nyanserat. Allt är inte svart eller vitt. Ibland går det inte att bestämma vad som är okej eller inte okej.. Det är, för att ordbajsa lite fint, väldigt komplex.

Ibland tänker jag för mycket. Analyserar. Funderar. Analyserar mera. Men hellre det än att inte tänka alls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0