Barnmorskebesök!

Idag har vi varit till barnmorskan för att kolla magen och bebisen.

Allt såg väldigt bra ut och hajen verkar växa som den ska. Hon sa att jag hade lite sämre blodvärde och tyckte att det vore bra om jag fortsatte, eller snarare kom igång igen, med att äta "gravid-vitaminer". Det var inte nödvändigt, men kan vara bra i förebyggande syfte, så det ska jag väl göra. Det var mest järnet hon tyckte jag kunde behöva så kan ju äta lite extra mycket broccoli också.

Vi pratade lite om hur jag mår annars och hon tyckte att jag borde tala med min hudläkare ang. sjukskrivning pga mina eksem. Mest att jag inte sover på nätterna.. Jag har tänkt att man kanske får försöka härda ut den sista tiden i och med nya jobbet och allt, men det tyckte inte hon! Sover man inte så ska man inte jobba! Det gör bara saker och ting värre.. Jag gör ett halvkasst jobb, mår dåligt, konstant trött, ökad stress, förvärrade eksem.. Inte alls bra för varken mig eller bebisen. Så hon tyckte att jag absolut måste överväga det.

Känns tråkigt.. Fast det är klart att det hade varit skönt att inte jobba och bara pyssla på här hemma innan men det känns ju som att man liksom lämnar kollegorna i sticket och det vill jag ju inte. Jag ska precis påbörja introåret lite. Just nu känns det ju lite tokigt med allt.

Vi får se hur det blir! Kanske försöker köra på. Kanske går ner i tid. Kanske blir hemma på heltid. Det får nog mitt mående avgöra i slutändan.. Nu handlar det ju inte bara om mig utan mitt barn också.

Snart är det dags för föräldragrupp också. Det ska bli kul att få träffa andra i närheten som ska ha barn nästan samtidigt som oss. Få prata av sig om alla tokiga grejer man tänker och gör.

Haha tyckte det var lite kul när barnmorskan frågade om "tobaks och alkoholvanor" för att det gör man en bit in i graviditeten. Hon berättade att det kanske känns konstligt att få frågan "hur mycket alkohol dricker du nu?" när man sitter med gravidmagen i vädret. Tydligen blir folk lite mindre orolig mot slutet av graviditeten och saker verkar inte lika farligt när man kan känna bebisen röra sig och så.. Så vissa verkar inte vara så hård med tobak och alkohol då. Jag känner igen det beteendet lite faktisk! Fast jag varken dricker, röker eller snusar men jag börjar bry mig mindre och mindre om maten. Lever äter jag inte (för det ska inte gravida äta) men däremot kallrökt och gravat.. Ostar och sånt.. Det är jag inte alls lika rädd för som i början. Men nu vet jag ju att bebisen lever hela tiden eftersom jag känner hur den rör sig. Vilket är mer eller mindre konstant nu för tiden emot förut då jag kanske kände 3-4 sparkar om dagen. Nää nu ska jag och Pether ta och kramas lite framför Harry Potter and the Order of the Phoenix.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0