Ska man?

 
Längtar tills vi har allt klart. Det mesta är faktiskt färdigt eller ligger liksom med sista detaljerna som ska fixas.. 

Vi har nästan allt till bebisen också. Det enda vi behöver nu är ett babyskydd, men det ska vi få av min kära far.
 
Sen finns det alltid saker man kan vilja ha, men som inte är nödvändiga. Som en badbalja eller babysitter t.ex. Det är säkert bra att ha så vi lär ju skaffa det sen, men det är ju inte något man måste ha.
 
Jag har funderat och funderat.. Men jag vet inte hur jag ska göra nu.
 
Andningslarm? Är det något man borde skaffa?
Jag tror att det skulle kunna lugna lite i alla fall.. Eftersom jag antar att jag kommer vara lite orolig över typ PSD och sånt. Eller mycket orolig kanske... Jag VET att det inte hör till vanligheten att barnen bara dör i sömnen, men det händer ju! (1 av 4000 barn drabbas av PSD) Om man har ett larm kanske man har en chans att göra någonting.. I alla fall försöka rädda barnet. Har man inget larm och kanske inte märker det så.. ja. Jag vet inte om andningslarm faktiskt räddar liv, men jag tror att man i alla fall ökar möjligheten. Att försöka göra något är väl alltid bättre än inget?
 
Eller skulle ett larm öka oron?
 
Om det otänkbara skulle hända.. Om mitt barn skulle dö i sömnen och jag hade ett larm så skulle jag i alla fall veta att jag inte kunde gjort nått mer. Men om jag inte hade ett.. Om jag väljer bort det.. Då kan jag ju inte ens försöka rädda. Kan jag strunta i det när jag vet att det finns? De är ju inte så dyr.. (kostar runt 1000:-) Inte om man tänker på att de ändå kanske kan rädda livet på det viktigaste man har..
 
Vad tror du?

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Jag har haft bäbisarna i sängen och hoppats att jag skulle märka om det var problem. Inte har jag varit speciellt orolig heller. Däremot har jag inte låtit dem sova på mage, utan på rygg eller sida.

2013-02-06 @ 21:13:02
URL: http://www.homeriver.se
Postat av: Mli

Snacka om att det finns grejer för bebisar idag. Ett sånt larm hade en kompis till mig, men hon sa att det inte funkade alls det var något med hur det placerades i sängen och att bebisen måste ligga på ett visst sätt för att den ska känna av andningen. Hon betalade mer än 1000 kr dock tror de var närmare 3000. men detta var 2008 dom kan ju faktiskt vara bättre nu :)

Svar: Ja det finns ju lite olika. Det vi tittat på fäster man i blöjkanten så larmar den om bebisen inte andas på 20 sek eller andas lite under längre tid typ. Så man kan ta med dem överallt också om man vill. Känns just nu som en billig livförsäkring OM det mot all förmodan skulle hända nått. Kan ju även lugna en rädd mamma nog så hon får sova lite ;) De kan ju falsklarma också om de trillar av eller så.. Men kanske hellre några falsklarm än att man missar när det är allvar?
Elin

2013-02-06 @ 21:19:14
Postat av: Mikaela

Heej Elin!

Har precis hittat din blogg och läser med njutning, härligt skrivet. :)
Vill bara dela med mig mina tankar och åsikter om andningslarm. Vi köpte det till lillstumpan vår, dels för att jag också hör till de oroliga mammorna men också för att hon sov max 15min i gången när hon låg på rygg och vände sig till mage hela tiden, direkt när hon kunde göra det själv.
Vi hade ett sådant för att lägga under madrassen, plattor typ som känner av om bebisen slutar andas eller andas för få gånger under en viss tid. Vi hade inga problem alls med det, funkade jätte bra och fel larmade aldrig. Det var 2 plattor och så pass stora att dom täckte nästan hela spjälsängen så även om hon "gled ner" var det en platta där också.
Vi köpte det för 1500kr så inte lika dyrt som de andra skrivit om.
För mig var det en extra trygghet iaf.
Nu är Stumpan min så stor så vi kan inte använda det längre (behöver väl kanske inte längre heller) men hon sover på magen fortfarande ja, med rumpan rätt upp i vädret. :)
Hoppas ni har det bra allihop!

2013-02-16 @ 20:15:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0