Tygblöjor

Vad lycklig han ser ut att vara....

Vi använder som sagt tygblöjor när vi är hemma. Inte alltid, men ofta nu för tiden.

Grabben är 2 månader och hunnit få lite mer kött på benen så de läcker inte alls lika ofta som det gjorde i början.

Behöver inte vara så knöligt alls! Just nu använder vi mest pocketblöjor och ibland vikblöjor. När jag sorterar tvätten brukar jag stoppa i iläggen till pocketblöjorna på en gång så behöver man inte tänka på det vid blöjbytena. Då är det som vilken engångsblöja som helst! Jag brukar även förvika vikblöjorna :)

Ett rispapper/bambupapper/majspapper (finns att köpa där du köper tygblöjor) läggs i blöjan närmast barnet. Har barnet sedan bajsat så är det bara att plocka bort pappret med bajset och slänga! (Vissa kan spolas ner i toan)


Jag använder som sagt tvättlappas bestående av frottéhanddukar jag klippt i små bitar. Jag har inget rinnande vatten vid skötbordet så jag har ställt en liten pump med vatten som jag blöter frottébiten. Jag har även en liten fast tvål som jag använder vid behov, men lite raps- eller babyolja funkar också. Detta fukar jättebra! Känner verkligen inget behov av våtservetter hemma (men har det i skötväskan..)


På de smutsiga blöjorna plockar jag ur ilägget på och lägger allt i en påse som jag sytt av vaxad textil, och där hamnar även alla smutsiga tvättlappar och underlägg. När vi fyllt påsen eller när blöjorna börjar ta slut så bara slänger jag in allt i tvättmaskinen med tvättmedel och några droppar eterisk olja på 60 grader (inget sköljmedel! Det kan försämra blöjans uppsugningsförmåga). Jag rekommenderar dock att inte lämna blöjorna mer en 2 dagar. Helst bör de tvättar t.ex. Varje kväll för att undvika unken lukt.
Jag fyller även ut maskinen med annat som kan tvättas i 60 grader, så som underkläder och handdukar.

Jag tumlar ilägg, tvättlappar och underlägg, men inte själva pocketblöjan. Dessa hänger jag istället och de torkar faktiskt riktigt fort!

Det tar alltså inte så mycket extra varken tid eller energi! Men visst, har man ingen egen tvättmaskin så kan det bli lite knöligare.. Och om man har en väldigt onöjd bebis..

Men jag gillar blöjorna och de är dessutom snygga! :D

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Mli

Vad duktig du är !

Svar: Tack :)
Elin

2013-07-03 @ 17:55:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0