Tvätten..

Hur man kan tvätta miljövänligt.



Vi använder tvättmedel ibland och tvättnötter ibland.
Tvättmedel till tygblöjorna och allt som vanligtvis tvättas i 60 grader (t.ex. Handdukar och underkläder)
Vi har precis slutat använda sköljmedel då det känns dyrt och onödigt samt att det faktiskt försämrar både handdukarna och blöjorna har jag läst.

Tvättnötter till vardagstvätten. En skvätt galltvål om kläderna känns lite extra skitiga och lite bikarbonat för vittvätten. Har även ekologiskt blekmedel som man kan använda till vittvätten, men gör det sällan. Tvättnötterna gör även tvätten mjuk så där finns verkligen inget behov av sköljmedel.

Oavsett om jag tvättar med tvättmedel eller tvättnötter så brukar jag tillsätta någon droppe eterisk olja för doftens skull.

Jag har köpt tvättmedel från http://oceanshop.se/ (köpte mycket på en gång) dubbeldryg heter det och då ska det räcka med väldigt lite tvättmedel. Klimatneutralt ska det vara! (På bilden har vi en burk ekologiskt tvättmedel, men det är dubbeldryg i burken). Kommer nog fortsätta köpa tvättmedel där ifrån och sen även diskmedel.. Det är kanske inte det billigaste, men jag är nöjd med det och det känns bättre iaf.

Har även ett universalrengöringsmedel från Urkekram som man kan använda som tvättmedel, och det funkar också bra men tror det har försvunnit från sidan jag brukade beställa det ifrån :/

Det var lite kort om hur jag gör med tvätten!


Kommentarer
Postat av: Emma Nygren

Hej!
Ville bara kommentera att detta var en väldigt mysig blogg :) Så trevligt att läsa om fler småbarnsföräldrar med lite ekotänk! Inspirerande :)
//Emma

Svar: Hej! Tack och vad roligt att det uppskattas :D
Elin

2013-07-03 @ 01:24:16
URL: http://lillalois.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0