Tvättlappshållare!

Jag kom faktiskt på denna idé helt själv igår när jag försökte organisera upp skötbordet lite.
 
 
 
Som många av er kanske vet så är jag sån som värnar om miljö och allt sådant och nu när jag fått barn så försöker jag, i så stor utsträckning jag orkar och så länge det funkar i mitt liv, att inte slösa på resurser och tänka eko och allt sånt.. Jag gör inte allt som jag hade önskat, men jag försöker. Vi använder tygblöjor till Sam ibland, men ska försöka använda det mer nu (hade problem med läkage, men nu när han blivit lite rundare verkar det ha ordnat till sig) så jag vill även gärna använda tvättlappar i tyg. Man ska ju ändå tvätta blöjorna så då känns det bara dumt att inte ha tygtvättlappar. Dessa har drällt över halva tvättstugan (där vi har skötbordet) så igår kom jag på den brillianta idéen att fixa en tvättlappshållare!
 
Jag passade även på att fota lite steg för steg hur jag gjorde så här kommer en snabb liten tutorial!
 
 
En glasslåda och lite tyg
 
 
Mät och sy ihop som en påse (jag bara drog det runt lådan lite på måfå, sydde ihop och sen kollade en extra gång om det behövde tas in lite.)
 
 
Ungefär så. Bra! Klipp av så du har lagom mycket till övers på överkanten.. Detta beror ju helt på hur stor låda du använder och hur stort hål du vill ha. Jag mätte ungefär så tyget på långsidorna mitt över går ihop + ca 1 cm.
 
 
Undersidan av lådan. Klipp bort/markera kanterna
 
 
Så slipper man massa extra tyg :) Jag har en overlock så jag bara markerar ungefär och sen kör med den. Det funkar bra tycker jag!
 
 
Kolla på lådan passar bra. Om den gör det så kan du nåla ner kanten..
 
 
Sy runt om. Kom ihåg att det ska in ett gummiband där sen så kanalen bör vara någon cm bred och lämna någon cm så du kan kunna trä in gummibandet också.
 
 
Stoppa i lådan och trä i gummibandet. Dra åt till önskad storlek och knyt. Klart!
(Det kan vara svårt att få lådan på plats efter att gummibandet är på plats..)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0