Börja om från början..

Återigen har jag tagit en funderare över kosten.
 
Dels efter att jag höra andra som tänker mer på vad de äter och när vi kikat på massor av dokumentärer om mat så känner jag att det faktiskt är dags att sluta tänka.. Bara göra!
 
Igår såg vi dokumentären Forks and knives som i princip handlar om att vi mår dåligt av att äta för mycket animaliska produkter och att vi bör basera vår kost på vegetabilier. Bitvis är dokumentären lite småseg, men det är ett viktigt ämne och den är väldigt intressant!
 
I helgen pratade vi även mycket om att äta bra och gott, men inte nödvändigtvis "onyttigt".
 
Nu har jag bestämt att vi ska ta och äta bättre! Vi äter ganska bra som vi gör nu, men det blir ofta mycket mackor, pasta, mejeriprodukter och annat sådant man faktiskt klarar sig bra utan. Vi äter inte så mycket kött, men visst händer det.
 
Sånt vi ska undvika (inte nödvändigtvis sluta helt med, men dra ner mycket på)
- Gluten
- Mejeriprodukter
- Kött
- Socker
 
Vegan hade varit nått, men jag vill inte sluta helt med vissa saker, men ska försöka att plocka bort så mycket som möjligt av animalier i kosten. Ost får dock stanna... Och mjölk i kaffet tills jag hittat ett bra substitut eller lärt mig dricka svart..

Jag tänker så att det man kan byta ut till vegitabilisk utan att behöva välja något konstgjort trams ska bytas ut (tips mottages tacksamt).. Men jag kommer inte byta t.ex. smör mot mjölkfritt margarin.
 
Sen handlar det väl inte om att byta ut t.ex. creme fraiche mot någon sojamotsvarighet utan snarare att göra helt andra maträtter och ändra allt från grunden. Annars kan jag ju lika gärna bara käka glutenfri pasta och sojakorv vilket känns rätt menlöst.
 
Dagens middag blev hemgjort tortillabröd, grönsaker och bönsalsa. Mycket gott och en relativt bra start då vi hade vitlökssås (creme fraiche) och vetemjöl i tortillasen.. Men ska kolla upp ett bra recept på glutenfria tortillabröd!
 
Ett annat problem jag har just nu är att jag kan typ äta hur mycket som helst! Beror det på amningen tro? Eller mycket plats till övers i magen nu när bebis är ute? Jag trodde det var så att man åt mycket när man är gravid, men jag har svullat gärnet efteråt... Aja, jag måste försöka hejda mig lite extra. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0